FAQ

Veelgestelde vragen aan ons

Heeft u een vraag die hier niet bij staat of wilt u meer informatie?
Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Waarom Carias?

Zorgeloos op cruise

Carias bestaat uit een gedreven en enthousiast team, dat de puntjes op de i zet. Bij ons gaat service en informatieverstrekking verder. Door positieve aanbevelingen van gasten die al eerder met ons op cruise zijn geweest, ontdekken steeds meer reisliefhebbers de meerwaarde van Carias.

Persoonlijk advies

De informatie en het advies worden op maat verstrekt, met aandacht voor uw eigen zorgbehoefte. Daarbij is ons uitgangspunt niet ‘wat zijn uw beperkingen’ maar vooral ‘wat zijn uw mogelijkheden’. Bij onze begeleide groepsreizen ervaart u de persoonlijke service niet alleen vóór uw cruise, maar ook tijdens uw vakantie aan boord.

Wat is Zorg op Zee van Carias?

De zorg van Carias – Zorg op Zee

Voor de zorg, verpleging of begeleiding wordt (afhankelijk van de vertrekdatum) samengewerkt met verschillende zorgorganisaties. De zorg en verpleging wordt geleverd door verzorgenden met verpleegkundige achtergrond, soms bijgestaan door (vrijwillige) verzorgenden.

Alle medewerkers en begeleiders staan garant voor gespecialiseerde zorg en proberen u een onvergetelijke cruise te bezorgen. Voor elke cruise wordt een team op maat samengesteld om in uw behoeftes te voorzien.

Zorg kan bestaan uit
• verpleegkundige zorg
• achterwacht/bereikbaarheid en/of nachtzorg
• ondersteuning bij of toedienen van medicatie
• ondersteuning bij toiletgang of stomaverschoning
• steunkousen aan- en uitrekken
• aan- en uitkleden
• hulp bij het douchen of wassen
• hulp bij de maaltijden
• het duwen van de rolstoel
• ondersteunende begeleiding

Wat voor soort hutten zijn er beschikbaar?

Uw kamer aan boord
De hutten aan boord kunnen vergeleken worden met een compacte hotelkamer met eigen faciliteiten en een eigen badkamer met douche of bad en toilet. Vaak verschillen binnenhutten (zonder raam) niet in oppervlakte van buitenhutten (met patrijspoort of groot raam), de ligging van de hut is veelal bepalend voor de prijs. Tevens is er een aantal hutten met privé balkon aan boord.

Rolstoelvriendelijk
Voor gasten die afhankelijk zijn van een rolstoel, kan een aangepaste hut geboekt worden. Ook hier is er keuze tussen binnen- of buitenhutten of hutten met privé balkon. Voor het boeken van een dergelijke hut dient er een medische noodzaak te zijn. De hut is ruimer in afmeting, er is naast het bed aan minimaal één zijde voldoende ruimte om met een rolstoel te komen en de hut beschikt over een aangepaste, rolstoeltoegankelijke badkamer met een in hoogte verstelbare douchekop en stevige handgrepen aan de wand bij zowel de douche als het toilet.

Indien u een rolstoel, rollator of scootmobiel meeneemt, dan dient deze (uit veiligheidsgronden) in de hut geplaatst te worden en niet in de openbare gangen van het schip. Een elektrische rolstoel en scootmobiel kunnen in de hut opgeladen worden (220 V). De hutten beschikken niet over hoog/laagbedden. De bedden hebben een hoogte van ± 70 centimeter.

Zijn groepsreizen met zorg ook mogelijk?

Zorgbegeleide groepsreizen

Tijdens deze speciale zorgcruises is Nederlandssprekende verpleging en verzorging van een Nederlandse zorginstantie aan boord aanwezig om u dagelijks te assisteren. De verpleegkundigen/verzorgenden assisteren bijvoorbeeld bij het aantrekken van steunkousen, het toedienen van injecties of medicatie, douchen en aankleden etc.

Uw zorgbehoefte wordt bij boeking met u besproken, zodat vooraf de te verlenen zorg die u nodig heeft, bekend is en we het nodige kunnen voorbereiden. Ook wordt contact met u opgenomen door de zorgorganisatie, die verantwoordelijk is voor de verpleegkundige zorg tijdens de betreffende afvaart, om uw zorgbehoefte te bespreken.

Om kwalitatieve zorg te kunnen leveren, is een groep meestal niet groter dan 15-20 personen.

Hoe ziet een dagindeling eruit van een groepsreis met zorg?

Dagindeling van zorgbegeleide groepsreizen

Het is mogelijk dat u gedurende de dag meerdere malen hulp krijgt, bijvoorbeeld duwhulp voor uw rolstoel. Het kan echter ook zo zijn, dat u na assistentie bij het douchen of het aantrekken van steunkousen uw eigen dag wilt indelen, samen met bijvoorbeeld de meereizende partner. Alles is mogelijk binnen onze zorgcruises.

Afhankelijk van uw zorgindicatie en uw mogelijkheden bent u gedurende de dag vrij om met de andere groepsleden op te trekken, er zelf op uit te gaan, of zich te begeven tussen de andere (internationale) passagiers aan boord.

Uiteraard kunnen wij ook voor een excursie-aanbod zorgen. In diverse havens zijn zelfs rolstoelaangepaste busjes aanwezig en kunnen wij excursies op maat voor u samenstellen.

Hoe wordt uw zorg in kaart gebracht?

Welke zorg is er nodig
Bij boeking van een reis wordt allereerst in kaart gebracht welke zorg u tijdens uw reis nodig heeft. Daarbij wordt gekeken naar uw thuissituatie en de zorg die u thuis krijgt van bijvoorbeeld thuiszorg. Bovendien wordt uw mobiliteit beoordeeld en wordt besproken welke hulpmiddelen (rolstoel, scootmobiel etc. ) u gebruikt en eventueel meeneemt.

Vastgelegd in overeenkomst
Vervolgens wordt gekeken of de zorg, die u thuis heeft, ook aan boord geleverd kan worden. Gemaakte afspraken over de verzorging en verpleging aan boord, worden vastgelegd in een aparte overeenkomst, die u afsluit met de zorgverlenende organisatie op uw cruise. Afhankelijk van het zorgniveau is er één verpleegkundige aan boord, aangevuld met verzorgenden.

Privé begeleiding
Heeft u één-op-één begeleiding nodig, dan kunnen wij dit aanbieden tegen extra betaling, maar u kunt natuurlijk ook zelf een begeleider of familielid meenemen. Uw begeleider of partner kan nauw samenwerken met ons begeleidingsteam voor noodzakelijke verpleegkundige handelingen.

Wat zijn de kosten van de zorg?

Begeleiding
In de reissom is inbegrepen, dat er begeleiding/verpleegkundigen/verzorgenden meereizen en dat zij aan boord 24/7 beschikbaar zijn voor achterwacht/bereikbaarheid en/of nachtzorg (afhankelijk van het zorgniveau, zie pagina 2).

Behandelingen
De zorghandelingen zelf zijn niet inbegrepen in de reissom. Afspraken over de kosten van de zorghandelingen aan boord worden gemaakt met de organisatie die de zorg tijdens uw cruise aan boord verzorgt. U voldoet deze kosten aan die zorginstantie.

Vergoed de zorgverzekering mijn zorg aan boord?

CIZ
Indien u een CIZ-indicatie (Centrum Indicatiestelling Zorg) heeft, kan het zijn, dat de zorginstantie u vraagt een kopie hiervan in te sturen. Onder bepaalde voorwaarden kunt u (een deel van) de kosten voor de verpleging en persoonlijke zorg aan boord vergoed krijgen.

Zodra in kaart gebracht is welke zorg u aan boord nodig heeft en mits de indicatie het toelaat, kan in overleg met uw thuiszorgorganisatie uw indicatie tijdelijk ‘verhuizen’ naar een andere zorginstantie, welke aan boord de zorg overneemt.

AWBZ
Veel zorgaanbieders werken mee aan een dergelijke verplaatsing van de zorg en de bijbehorende vergoeding uit de AWBZ, mits u dit tijdig aanvraagt. Soms wordt door uw thuiszorgorganisatie ook een overeenkomst met de zorginstantie tijdens uw vakantiereis afgesloten.

PGB
Als u beschikt over een PGB (Persoons Gebonden Budget), ontvangt u een factuur voor de geleverde zorg en deze kunt u (deels) vanuit uw PGB betalen. Indien u zorg nodig heeft aan boord, welke niet is geïndiceerd, ontvangt u na afloop een factuur voor de geleverde zorg. De zorg betaalt u in dat geval zelf.

Welke hulpmiddelen kan ik meenemen aan boord?

Hulpmiddelen
U kunt uw rolstoel, scootmobiel of rollator meenemen aan boord. Voor een scootmobiel geldt dat dit een kleine of reisscootmobiel moet zijn. Een grote scootmobiel kan niet mee aan boord genomen worden.

Hulpmiddelen huren
Hulpmiddelen zijn niet aan boord aanwezig, behalve voor onvoorziene noodgevallen in het medisch centrum. Veel gasten maken gebruik van een eigen rollator, rolstoel of scootmobiel, deze kunnen ook via de zorginstantie gehuurd worden.

Scootmobiel maximale afmetingen
Voor een scootmobiel geldt een maximale afmeting (L130/B75). Is uw scootmobiel groter, dan raden wij u aan een reis-scootmobiel te huren. Het is wel belangrijk dat de informatie hierover (gewicht, afmetingen etc.) in een zo vroeg mogelijk stadium aan de rederij wordt doorgegeven. U ontvangt hiervoor hiervoor na uw boeking een formulier.

Andere hulpmiddelen
Soms zijn er andere hulpmiddelen nodig, zoals bijvoorbeeld een tillift. Dergelijke bijzonderheden en mogelijkheden worden met u besproken. Bij mogelijke hulpmiddelen, die wij regelmatig voor onze gasten aan boord verzorgen, kunt u denken aan matrasverhogers, een bedpapegaai, dekenboog, een tillift, toiletverhogers en douchestoelen.

Hoe zit het met de reisverzekering & annuleringsverzekering?

Reisverzekering
De kosten van een (onverwachte) behandeling aan boord of in een plaatselijk ziekenhuis kunnen snel oplopen en vallen niet altijd onder de dekking van uw eigen ziektekostenverzekering. In alle gevallen dient u medische kosten vooruit te betalen en kunt u deze pas na uw reis indienen bij uw ziektekostenverzekering. Voor kosten, die uw eigen ziektekostenverzekering overstijgen, raden wij u ten zeerste aan een goede reisverzekering inclusief geneeskundige kosten af te sluiten.

Annuleringsverzekering
Tevens raden wij een goede annuleringsverzekering aan. Deze vergoedt de kosten bij annulering en vergoedt bovendien kosten, die gemaakt moeten worden indien u, bijvoorbeeld na opname in een lokaal ziekenhuis, naar Nederland gerepatrieerd dient te worden. Zowel reis- als annuleringsverzekering kunnen via Carias worden afgesloten.

Waar moet ik rekening mee houden?

Minimaal één verpleegkundige bij zorgniveau 2 en 3
In het zorgteam, dat vooraf op de hoogte wordt gebracht van uw medische situatie, is (bij zorgniveau 2 en 3) altijd minimaal één verpleegkundige of verzorgende met verpleegkundige achtergrond aanwezig, eventueel ondersteund door verzorgenden.

Scheepsarts & ziekenboeg
Indien de medische situatie het noodzakelijk maakt, zal hulp ingeroepen worden van de scheepsarts. Deze is Engelstalig en kan worden vergeleken met een huisarts. Het medisch centrum, ook wel ziekenboeg genoemd, is bestemd voor het verlenen van medische diensten van algemene aard.

Voldoende medicatie meenemen
Indien u medicijnen gebruikt, dient u deze voldoende mee te nemen.

Medische (nood)situatie
Indien de medische situatie het noodzakelijk maakt, zal de scheepsarts (en niet het zorgteam) uiteindelijk kunnen besluiten of het noodzakelijk is u over te laten brengen naar een lokaal ziekenhuis. De scheepsarts verleent zijn diensten buiten de reisovereenkomst en de rederij noch de reisorganisatie of de zorgverlenende organisatie kunnen in dit verband aansprakelijk worden gesteld.

Is een aangepaste accomodatie zonder zorg mogelijk?

Als u wel een aangepaste accommodatie, maar geen zorg nodig hebt:
Indien u vanwege uw beperking een rolstoel gebruikt of om een andere reden afhankelijk bent van aangepaste accommodatie, maar geen zorg nodig hebt of hierbij door uw reisgenoot geholpen wordt, heeft u een ruimere keuze in cruises en bestemmingen. Bij Carias – Zorg op Zee bent u aan het juiste adres, wij kennen de schepen en aangepaste accommodaties en geven een advies op maat. Dat geldt ook voor excursies ter plaatse in bijvoorbeeld aangepast vervoer. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Specialist in aangepaste cruisevakanties

Individuele reizen, begeleide zorg of dialysecruises en groepsreizen.

Neem voor reserveringen contact met ons op.

Op de hoogte blijven

Ontvang regelmatig informatie, nieuws en updates betreft onze cruisevakanties.

Blijf op de hoogte

* verplicht veld
Interesse
Persoonlijke gegevens

Hartelijk dank, u bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest