Over zorgcruises

Speciale voorzieningen voor speciale gasten – zorgvakantie aan boord van een cruiseschip!

Carias – Zorg op zee is een uniek onderdeel binnen Dock C CruisePartners. Carias – Zorg op Zee verzorgt een voorspoedige, comfortabele en betrouwbare cruise voor al haar gasten. Dat betekent dat wij gasten met een mobiliteitsbeperking en/of zorgbehoefte van harte welkom heten aan boord van één van de rederijen die wij vertegenwoordigen. Uiteraard inventariseren wij vooraf welke mogelijkheden er voor u zijn en welke cruise het beste bij u past. Afhankelijk van de zorg, die u tijdens een reis op zee nodig heeft, ontvangt u het aanbod. Dit kan bestaan uit een begeleide groepsreis, waarop zorgbegeleiding mee gaat of een individuele cruise in een aangepaste hut, waarbij geen zorg aan boord geleverd wordt.

Zorgeloos op cruisevakantie

Carias – Zorg op Zee wordt gedreven door een enthousiast team, dat de puntjes op de i zet. Bij ons gaat service en informatieverstrekking verder. Door positieve aanbevelingen van gasten die al eerder met ons op cruise zijn geweest, ontdekken steeds meer reisliefhebbers de meerwaarde van Carias.

Zorg kan bestaan uit

  • verpleegkundige zorg
  • achterwacht/bereikbaarheid en/of nachtzorg
  • ondersteuning bij of toedienen van medicatie
  • ondersteuning bij toiletgang of stomaverschoning
  • steunkousen aan- en uitrekken
  • aan- en uitkleden
  • hulp bij het douchen of wassen
  • hulp bij de maaltijden
  • het duwen van de rolstoel
  • ondersteunende begeleiding

Zorgbegeleide groepsreizen

Ga zorgeloos op vakantie!

Voor de zorg, verpleging of begeleiding wordt (afhankelijk van de vertrekdatum) samengewerkt met verschillende zorgorganisaties. De zorg en verpleging wordt geleverd door verzorgenden met verpleegkundige achtergrond, soms bijgestaan door (vrijwillige) verzorgenden. Alle medewerkers en begeleiders staan garant voor gespecialiseerde zorg en proberen u een onvergetelijke cruise te bezorgen. Voor elke cruise wordt een team op maat samengesteld om in uw behoeftes te voorzien.

Eén op één begeleiding

Heeft u één-op-één begeleiding nodig, dan kunnen wij dit aanbieden tegen extra betaling, maar u kunt natuurlijk ook zelf een begeleider of familielid meenemen. Uw begeleider of partner kan nauw samenwerken met ons begeleidingsteam voor noodzakelijke verpleegkundige handelingen.

Hoe wordt uw zorg in kaart gebracht?

Bij boeking van een reis wordt allereerst in kaart gebracht welke zorg u tijdens uw reis nodig heeft. Daarbij wordt gekeken naar uw thuissituatie en de zorg die u thuis krijgt van bijvoorbeeld thuiszorg. Bovendien wordt uw mobiliteit beoordeeld en wordt besproken welke hulpmiddelen (rolstoel, scootmobiel etc. ) u gebruikt en eventueel meeneemt. Vervolgens wordt gekeken of de zorg, die u thuis heeft, ook aan boord geleverd kan worden. Gemaakte afspraken over de verzorging en verpleging aan boord, worden vastgelegd in een aparte overeenkomst, die u afsluit met de zorgverlenende organisatie op uw cruise. Afhankelijk van het zorgniveau is er één verpleegkundige aan boord, aangevuld met verzorgenden.

Afgestemd op uw zorgbehoefte

Tijdens deze speciale zorgcruises is Nederlandssprekende verpleging en verzorging van een Nederlandse zorginstantie aan boord aanwezig om u dagelijks te assisteren. De verpleegkundigen/verzorgenden assisteren bijvoorbeeld bij het aantrekken van steunkousen, het toedienen van injecties of medicatie, douchen en aankleden etc. Uw zorgbehoefte wordt bij boeking met u besproken, zodat vooraf de te verlenen zorg die u nodig heeft, bekend is en we het nodige kunnen voorbereiden. Ook wordt contact met u opgenomen door de zorgorganisatie, die verantwoordelijk is voor de verpleegkundige zorg tijdens de betreffende afvaart, om uw zorgbehoefte te bespreken. Om kwalitatieve zorg te kunnen leveren, is een groep meestal niet groter dan 15-20 personen.
Dagindeling van zorgbegeleide groepsreizen

Alles is mogelijk qua zorg

Het is mogelijk dat u gedurende de dag meerdere malen hulp krijgt, bijvoorbeeld duwhulp voor uw rolstoel. Het kan echter ook zo zijn, dat u na assistentie bij het douchen of het aantrekken van steunkousen uw eigen dag wilt indelen, samen met bijvoorbeeld de meereizende partner. Alles is mogelijk binnen onze zorgcruises. Afhankelijk van uw zorgindicatie en uw mogelijkheden bent u gedurende de dag vrij om met de andere groepsleden op te trekken, er zelf op uit te gaan, of zich te begeven tussen de andere (internationale) passagiers aan boord. Uiteraard kunnen wij ook voor een excursie-aanbod zorgen. In diverse havens zijn zelfs rolstoelaangepaste busjes aanwezig en kunnen wij excursies op maat voor u samenstellen.

Inbegrepen

In de reissom is inbegrepen, dat er begeleiding/verpleegkundigen/verzorgenden meereizen en dat zij aan boord 24/7 beschikbaar zijn voor achterwacht/bereikbaarheid en/of nachtzorg (afhankelijk van het zorgniveau, zie pagina 2). De zorghandelingen zelf zijn niet inbegrepen in de reissom. Afspraken over de kosten van de zorghandelingen aan boord worden gemaakt met de organisatie die de zorg tijdens uw cruise aan boord verzorgt. U voldoet deze kosten aan die zorginstantie.
Vergoedingen

Zorgkosten

Indien u een CIZ-indicatie (Centrum Indicatiestelling Zorg) heeft, kan het zijn, dat de zorginstantie u vraagt een kopie hiervan in te sturen. Onder bepaalde voorwaarden kunt u (een deel van) de kosten voor de verpleging en persoonlijke zorg aan boord vergoed krijgen. Zodra in kaart gebracht is welke zorg u aan boord nodig heeft en mits de indicatie het toelaat, kan in overleg met uw thuiszorgorganisatie uw indicatie tijdelijk ‘verhuizen’ naar een andere zorginstantie, welke aan boord de zorg overneemt. Veel zorgaanbieders werken mee aan een dergelijke verplaatsing van de zorg en de bijbehorende vergoeding uit de AWBZ, mits u dit tijdig aanvraagt. Soms wordt door uw thuiszorgorganisatie ook een overeenkomst met de zorginstantie tijdens uw vakantiereis afgesloten. Als u beschikt over een PGB (Persoons Gebonden Budget), ontvangt u een factuur voor de geleverde zorg en deze kunt u (deels) vanuit uw PGB betalen. Indien u zorg nodig heeft aan boord, welke niet is geïndiceerd, ontvangt u na afloop een factuur voor de geleverde zorg. De zorg betaalt u in dat geval zelf.

Hulpmiddelen

U kunt uw rolstoel, scootmobiel of rollator meenemen aan boord. Voor een scootmobiel geldt dat dit een kleine of reisscootmobiel moet zijn. Een grote scootmobiel kan niet mee aan boord genomen worden. Voor een scootmobiel geldt een maximale afmeting (L130/B75). Is uw scootmobiel groter, dan raden wij u aan een reisscoot-mobiel te huren. Het is wel belangrijk dat de informatie hierover (gewicht, afmetingen etc.) in een zo vroeg mogelijk stadium aan de rederij wordt doorgegeven. U ontvangt hiervoor hiervoor na uw boeking een formulier. Soms zijn er andere hulpmiddelen nodig, zoals bijvoorbeeld een tillift. Dergelijke bijzonderheden en mogelijkheden worden met u besproken. Bij mogelijke hulpmiddelen, die wij regelmatig voor onze gasten aan boord verzorgen, kunt u denken aan matrasverhogers, een bedpapegaai, dekenboog, een tillift, toiletverhogers en douchestoelen. Gasten maken gebruik van een eigen rollator, rolstoel of scootmobiel, die ook via de zorginstantie gehuurd kunnen worden. Deze hulpmiddelen zijn niet aan boord aanwezig, behalve voor onvoorziene noodgevallen in het medisch centrum.

Reis- en annuleringsverzekering

De kosten van een (onverwachte) behandeling aan boord of in een plaatselijk ziekenhuis kunnen snel oplopen en vallen niet altijd onder de dekking van uw eigen ziektekostenverzekering. In alle gevallen dient u medische kosten vooruit te betalen en kunt u deze pas na uw reis indienen bij uw ziektekostenverzekering. Voor kosten, die uw eigen ziektekostenverzekering overstijgen, raden wij u ten zeerste aan een goede reisverzekering inclusief geneeskundige kosten af te sluiten. Tevens raden wij een goede annuleringsverzekering aan. Deze vergoedt de kosten bij annulering en vergoedt bovendien kosten, die gemaakt moeten worden indien u, bijvoorbeeld na opname in een lokaal ziekenhuis, naar Nederland gerepatrieerd dient te worden. Zowel reis- als annuleringsverzekering kunnen via Carias worden afgesloten.

Waar u rekening mee moet houden

In het zorgteam, dat vooraf op de hoogte wordt gebracht van uw medische situatie, is (bij zorgniveau 2 en 3) altijd minimaal één verpleegkundige of verzorgende met verpleegkundige achtergrond aanwezig, eventueel ondersteund door verzorgenden. Indien de medische situatie het noodzakelijk maakt, zal hulp ingeroepen worden van de scheepsarts. Deze is Engelstalig en kan worden vergeleken met een huisarts. Het medisch centrum, ook wel ziekenboeg genoemd, is bestemd voor het verlenen van medische diensten van algemene aard. Indien u medicijnen gebruikt, dient u deze voldoende mee te nemen. Indien de medische situatie het noodzakelijk maakt, zal de scheepsarts (en niet het zorgteam) uiteindelijk kunnen besluiten of het noodzakelijk is u over te laten brengen naar een lokaal ziekenhuis. De scheepsarts verleent zijn diensten buiten de reisovereenkomst en de rederij noch de reisorganisatie of de zorgverlenende organisatie kunnen in dit verband aansprakelijk worden gesteld.
Wat als wel aangepaste accommodatie, maar geen zorg nodig hebt

Aangepaste accommodatie

Indien u vanwege uw beperking een rolstoel gebruikt of om een andere reden afhankelijk bent van aangepaste accommodatie, maar geen zorg nodig hebt of hierbij door uw reisgenoot geholpen wordt, heeft u een ruimere keuze in cruises en bsetemmingen. Bij Carias – Zorg op Zee bent u aan het juiste adres, wij kennen de schepen en aangepaste accommodaties en geven een advies op maat. Dat geldt ook voor excursies ter plaatse in bijvoorbeeld aangepast vervoer. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Specialist in aangepaste cruisevakanties

Individuele reizen, begeleide zorg of dialysecruises en groepsreizen.

Neem voor reserveringen contact met ons op.

Op de hoogte blijven

Ontvang regelmatig informatie, nieuws en updates betreft onze cruisevakanties.

Blijf op de hoogte

* verplicht veld
Interesse
Persoonlijke gegevens

Hartelijk dank, u bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest